Na zdjęciu pracownik w masce przeciwowadowej obok Wiertnicy HWP-82
Usińsk
jest zagłębiem naftowym, znajdującym się 80 km od koła podbiegunowego.
Koncerny paliwowe z całego świata wydobywają w tym regionie ropę naftową
i gaz ziemny. Latem, ze względu na błoto, wykonywanie wszelkich robót w
tym rejonie jest bardzo utrudnione, a dotrzeć do Usińska można
wyłącznie samolotem i koleją. Do poruszania się po okolicy służą
samochody terenowe, helikoptery i poduszkowce. Ludzie przyjeżdżają tu do
pracy przede wszystkim zimą, kiedy temperatura spada do -40 stopni, a
pod gruntem pojawia się zmarzlina.
Pierwsze zadanie dla zakupionej przez rosyjską firmę wiertnicy HWP-82 polegało na wykonaniu przewiertu pod szosą. Oś przewiertu znajdowała się na głębokości 2,60 m nie licząc skarpy. Długość przewiertu: 30 m. Oprócz owadów (muchy końskie, szerszenie, komary) pracę utrudniał wyjątkowo niestabilny grunt, czyli mokry piasek. Nie dość, że ściany wykopu ciągle się obsuwały, to sam wykop nieustannie napełniał się wodą, która wręcz tryskała spod betonowej płyty, stanowiącej podstawę wiertnicy. Pomimo bardzo dużego ryzyka udało nam się wykonać przewiert, jednak nie bez problemów! Osiągnęliśmy sukces wyłącznie dzięki doświadczeniu inżyniera z Polski, który pokierował uruchomieniem wiertnicy. Współpracując z rosyjską ekipą i wspólnie pokonując przeszkody, zdobyliśmy doświadczenie, które z pewnością przyda się przy kolejnych projektach w północnej Rosji.
Pierwsze zadanie dla zakupionej przez rosyjską firmę wiertnicy HWP-82 polegało na wykonaniu przewiertu pod szosą. Oś przewiertu znajdowała się na głębokości 2,60 m nie licząc skarpy. Długość przewiertu: 30 m. Oprócz owadów (muchy końskie, szerszenie, komary) pracę utrudniał wyjątkowo niestabilny grunt, czyli mokry piasek. Nie dość, że ściany wykopu ciągle się obsuwały, to sam wykop nieustannie napełniał się wodą, która wręcz tryskała spod betonowej płyty, stanowiącej podstawę wiertnicy. Pomimo bardzo dużego ryzyka udało nam się wykonać przewiert, jednak nie bez problemów! Osiągnęliśmy sukces wyłącznie dzięki doświadczeniu inżyniera z Polski, który pokierował uruchomieniem wiertnicy. Współpracując z rosyjską ekipą i wspólnie pokonując przeszkody, zdobyliśmy doświadczenie, które z pewnością przyda się przy kolejnych projektach w północnej Rosji.
Montaż ramy wiertnicy. Pracownik CWB Polska-Rosja tłumaczy zalecenia polskiego inżyniera.